Zuid-Afrika & Tanzania.reismee.nl

Woundcare

Ik heb ervaringen op mogen doen bij the woundcare in de kliniek. De verpleegkundige die daar werkt is super chillen en gezellig. Bij elke patiënt legt ze me uit wat eraan de hand is en wat er moet gebeuren. We werkten echt samen en dat vond ik erg prettig! Ik heb verschillende wonden gezien: brand, steek, ulcus, decubetis, diabetes wonden. Het is me opgevallen dat er veel diabeten zijn in Zuid-Afrika. Het begint met een kleine wond en het kan uitgroeien tot serieuze wonden. Soms moet een teen geamputeerd worden. Je kom echt merken dat de verpleegkundige eral lang werkte. Ze had haar eigen mengels waarmee ze de wonden verzorgde. Het was mooi om te zien dat de wonden echt kleiner werden en bijv nieuwe huid ontstond! Super interessant omdat mee te maken. Elke wond heeft zo zijn eigen verhaal. Er was ook 1 dag dat er een patiënt bij ons kwam en hij vertelde dat die ruzie had met zijn vrouw en dat ze heet water over hem had gegooid. Mijn mond viel open van verbazing. Wist even niet meer wat ik moest zeggen! Dus geen ruzie maken als een vrouw een pan met heet water in haar handen heeft. Heb ook gemerkt dat het helings proces samen gaat met persoonlijke hygiëne. Sommige mensen zijn erg nalatig en verzorgen de wonden niet op de juiste manier. De verantwoording ligt dus ook bij de patiënt! Vond het erg leerzaam om hier te werken.

Voor het eerst in mijn tijd in Zuid-Afrika heb ik een georganiseerde toer mee mogen maken. Samen met Josefin een andere volunteer uit mijn huis hebben we The Winelands toer gedaan van Cape to Addo. We waren in totaal met 6 mensen en de toerguide. De eerste dag zijn we naar Stellenbosch gegaan. Stellenbosch staat bekent om de wijngaarden. We hebben verschillende wijnen, champagne, kazen en chocolade geproefd. In de avond samen gegeten. De sfeer was chill in de groep. We sliepen in een hostel met de naam Banghoek. Dag 2 was meer in de bus zitten, omdat we naar het zuidelijkste punt gingen van Afrika (Cape Algalus). De antlantische oceaan en de indische oceaan komen daar samen. We gingen daarna naar Harmanus om walvissen te spotten, maar helaas geen1 gezien. Dan maar de lokale markt bekijken. En daarna was het tijd om weer terug te gaan naar Cape Town. Tijdens het rijden zijn we nog gestopt voor de zonsondergang. Is elke keer mooi om mee te maken! Ik heb genoten van de toer. Zeker een aanrader!!

Reacties

Reacties

groeten van pa

Gelukkig dat er nog iemand kan 'genieten' van al die wonden. Jullie interesse valt vast ook goed bij de patiënten. Mooi dat je ook zoveel kunt zien van het landschap daar. Wij genieten met je mee in de mooie verhalen....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active