Zuid-Afrika & Tanzania.reismee.nl

Freedom Day & Sleepover

Op Freedom Day maandag de 27ste van april zijn we samen met de groep en mijn gastmoeder en haar dochter naar Robben Island geweest. Vanaf The Waterfront vertrekt de boot. Me gastmoeder was helaas zeeziek dus de boottocht was niet zo fijn voor haar. Het weer was gelukkig goed. Na een boottocht van ongeveer een uur kwamen we aan op Robben Island. We waren met een grote groep! We hadden eerst een rondleiding in de gevangenis. Onze tourguide was een ex gevangene. Het was super interessant wat die allemaal te vertellen had. Ik was echt verbaasd hoe de apartheid zelfs in de gevangenis tot uiting kwam. Als je gekleurd was dan kreeg je beter te eten dan als je afrikaans was. Zulke gekke dingen!! :0 ik was echt in schock. We hebben ook de cel gezien waar Mandela heeft gezeten en we hebben de tuin gezien die hij onderhield. Ik vond het super leerzaam en het zeker en aanrader om het eiland te bezoeken.

Een collega van de kliniek had me uitgenodigd om bij haar op bezoek te komen. In overleg met mijn gastmoeder was dit akkoord. Samen met deze collega heb ik gewerkt in the wound care. In dit weekend heb ik een aantal famie leden leren kennen. De familie was super chill en ik voelde me meteen thuis. We zijn naar Simon"s Town geweest en zijn uit eten geweest bij Spur. Zeer geliefd hier in Zuid-Afrika! Op zondag ben ik mee geweest naar de kerk. Wat een belevenis was dat. Nog nooit in me leven heb ik een dienst mee gemaakt dat zo happy/ kleppie was. Mensen waren aan het dansen! Vond het prachtig om mee te maken. Echt een Afrikaanse kerk. Na de kerkdienst was er een lunch met de vrouwen van de familie. En waag het niet om te zeggen dat je genoeg hebt gehad;) Vond het mooi om te zien dat alle generaties aanwezig waren. Er werd open gesproken over verschillende zaken. Ik voelde me er prettig bij! Na een hartelijk afscheid ging ik weer terug naar me eigen plek. Super genoten zo bijzonder hoe je mensen leert kennen!

In Zuid-Afrika is het voor de vrouwen gewoon om een doekie te dragen. Je kunt het op verschillende manieren dragen. Ik ben altijd gefascineerd hoe ze dat dragen. Prachtige kleuren en combinaties. Zelf heb ik ook een paar doekies, maar besloot gisterochtend om het eens te dragen zoals de Zuid-Afrikaanse vrouw. Was eerst nog wat onzeker, maar de reacties in de kliniek waren positief. De Afrikaanse vrouw kwam op dat moment naar boven en ik ben er trots op. Mensen zijn vaak verbaasd dat ik me moedertaal niet spreek. Merk dat door hier te komen ik me meer bewust ben van mijn eigen roots!

Reacties

Reacties

tante Wilma

Ha Tangi,

Ook dit verhaal heb ik weer met veel interesse gelezen. En wat sta je mooi op de foto met je "doekie", het staat je prachtig!

pa

Wauw, ik dacht even wat een mooie Afrikaanse vrouw komt daar voorbij! Het was dus jou met je doekie....!!

Bijzonder wat je allemaal meemaakt daar en leuk dat de gastfamilie jou (of jij de familie) erbij betrekt! 't Is wel een eind zwemmen van Robbeneiland, maar je hebt het vast niet geprobeerd. Goed dat je bepaald wordt bij je wortels, daar. Heel veel Zuid-Afrikanen komen oorspronkelijk uit een ander land en dat geld niet alleen voor (alle!) blanken. Succes de komende tijd!

Ronel

Erg leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Wat maak je zo veel leuke/mooie dingen mee!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active