Zuid-Afrika & Tanzania.reismee.nl

Nzuri;)

Habari za asubuhi Nzuri! Za kwako? Vertaling: Goedemorgen hoe gaat het? Het gaat goed. En met jou?

Jaa deze dame is haar best aan het doen om wat woorden Swahili te leren! Samen met Malou mijn nieuwe roomate krijgen we lessen van Eunice. We streven naar 2x in de week elke keer eent uur. Het is wel een grappige taal;) We zijn nu gestart met begroetingen, nummers en goedemorgen/middag en avond. Sommige woorden hebben meerdere betekenissen dat is wel verwarrend. Een ouder iemand begroet je altijd met Schikamoo mama als voorbeeld. Je mag dus nooit mambo of jambo zeggen als begroeting! Ik hoop dat het me gaat helpen om me meer verstaanbaar te maken tijdens het werk.

De afgelopen dagen heb ik in het ziekenhuis geholpen op afdeling wondzorg. Samen met een andere zuster deden we de wonden, hechtingen verwijderen enz. Op een dag vroeg de zuster of ik mee wilde kijken bij een besnijdenis. Het jongetje dat besneden werd was ongeveer 5 jaar oud. Ik moest het jongetje vasthouden tijdens de plaatselijke verdoving. Spartelen dat die deed! Ik vond de ingreep wel heftig om te zien. Het was de eerste keer dat ik bij een besnijdenis aanwezig was. Nadat de verdoving zn werk deed had de jongen gelukkig geen pijn meer! Ik heb ook een paar dagen geholpen bij het laboratorium, omdat 1 van de laboranten vroeg of ik dat ook wilde zien. Ik heb geholpen met de malaria testen, bloedsuiker en hiv testen. De mensen moeten zich eerst aanmelden bij soort van receptie. Daarna kregen ze hun specifieke onderzoek wat de arts aangevraagd heeft. Het bloedprikken doen ze hier met een normale injectie naald ik keek hier wel ff van op. De arts prikt uit de losse hand heeft iets te maken met jaren lange ervaring;) Het is heel erg druk bij het lab dus de dagen vliegen voorbij.

Op 4 juli: Lake Duluti & Tengeru market

Vandaag met Malou, Milou, Sos en Lucas naar Lake Duluti geweest. Rond 10 uur kwamen ze ons ophalen met de jeep. Het was ongeveer 20 minuten rijden vanaf ons huis. Na een gratis massage (hobbelige weg) kwamen we aan bij het meer. We maakten een wandeling van ongeveer 1.5 uur rond het meer. We spotte verschillende vogels en een leguaan. De natuur was echt prachtig. Veel verschillende boomsoorten, bamboe enz. Het zonntje kwam ook nog te voorschijn! Na de wandeling hadden we lunch op het terras. We aten chips maya (ei). Super lekker;) In de middag zijn we naar de Tengeru Market gegaan. Wat veel mensen daar! Op de markt kun verschillende groentes, fruit, kleding en kruiden kopen. We maakten een rondje over de markt. Na al deze indrukken werden we weer terug gebracht naar huis.

Op 5 juli: Masai Village

Samen met Milou, Sos en Patel zijn we naar een Masai village geweest. Het was ongeveer anderhalf uur rijden. Patel is ook Masai hij is onze guide voor vandaag. Aangekomen in het dorp kwamen de mensen ons verwelkomen. De mensen waren erg hartelijk! De guide legde ons alles uit over de huizen, manier van leven, koken enz. De Baba (vader) van dit dorp heeft 7 vrouwen en 70 kinderen! Wauw! De vrouwen showden hun huizen. De jongens waren wat verlegen in het begin, maar ze gingen zingen voor ons! Tijdens het zingen sprongen ze 1 voor 1. Fasinerend om dit bij te wonen. De jongens waren gekleed in het zwart en hadden soort verf wit en zwart op hun gezicht. Dit was ter voorbereiding op de besnijdenis. Sommige jonges konden beetje engels. Wat een bijzondere ervaring! Echt heel gaaf om te leren over de Masai!

Reacties

Reacties

mama

Tangi, echt fascinerend wat je ziet, hoort en meemaakt daar. Je zult veel te vertellen hebben volgende maand als je terug bent........

Marleen

Habari za jioni Tangi!

Leuk verhaal heb je geschreven. Gave foto's van die stam! Cool om eens mee te maken! Dat met die jongen en dat besnijden lijkt me wel heftig om te zien, zo jong nog:-(
Veel plezier weer komende tijd en ik wacht op je volgende verhaal!
Xxx uit Zuid Afrika!

pa

Die baba had vast nog een woning over voor vrouw nummer 8.... Ik moest je wel even zoeken op de foto. Fraaie leguaan op die boomtak; zeldzaam om te zien. Je bent ondertussen alround aan het worden. Straks wordt je hier nog chirurg of zo. Ik zie uit naar je volgende verhaal. Groeten uit een tropisch Ede

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active