Zuid-Afrika & Tanzania.reismee.nl

School bezoek, koffie farm & Masai

Schoolbezoek:

Samen met Malou ben ik een dagje mee geweest naar de school waar ze vrijwilgerswerk doet. Samen met Fred, Malou en ik gingen we met de Dala Dala naar de school. Ik was wel verbaasd, omdat de school, maar 1 klas lokaal bleek te zijn! In de klas zitten ongeveer 50 kinderen. Er is 1 leraar en 1 assistent. De kinderen waren bezig met rekenen en taal. Iedereen doet een beetje zn eigen ding. De leraar loopt rond om het werk na te kijken. Buiten maakte we een parcour. We vroegen 10 kinderen om naar buiten te komen en legde het spel uit. Je moet het echt voor doen anders komt de boodschap niet over! De kinderen waren wat zenuwachtig in het begin, maar dat verdween zodra ze het spel begrepen. In het klas lokaal zongen de kinderen nog wat liedjes. De kinderen hadden school tot 11:30. In de middag kwamen er jongeren die engels willen leren. We waren met een groepje van 8 mensen. Ze mochten eerst vragen stellen. Hoe is het in Nl? Ben je getrouwd? Heb je kinderen? Enz. Later gingen we 2 aan 2 hard op voor lezen vanuit een boek. Er was een meisje van 11 die het keurig deed echt respect! Weer een hele andere ervaring dan in het ziekenhuis. Ik vond het leuk om erbij te mogen zijn!

Aruscha National Park:

Samen met Danah en Marlon en 2 gidsen zijn we naar het National Park geweest. Het was alleen in de ochtend wat bewolkt. Bij aankomst van het park zagen we een groep olifanten die overstaken. De gidsen vertelden hiervoor dat het zeer zelden is om de olifanten te spotten. Wat een gelukje! We gingen met de safari auto door het park. We zagen: olifanten, zebra, giraff, apen, elanden enz. Het park is echt mooi! Veel groen en er is veel te zien. De 2 gidsen legden alles uit. Het was echt en gave dag ondanks dat het bewolkt was!

Koffie Farm & Masai bezoek:

Op woensdag 5 augustus zijn met met een groep van 8 mensen van ons huis naar een koffie farm geweest. Het was een programma van onze gastmoeder. De boer vertelde ons hoe koffie wordt gemaakt vanaf dat ze het plukken tot het drogen en koken van de bonen. Aan het einde van de uitleg mochten we de koffie uitproberen. Het rook echt heerlijk, maar toch vriendelijk bedankt. Ik vond het leuk en leerzaam om te zien hoe lokale koffie werd gemaakt. Na een korte stop voor een lunch break gingen we naar een Masai dorp. De vrouwen waren ons al aan het opwachten. Met gezang en dans werden we welkom geheten. Dit is 1 van de vele vrouwen groepen die onze gastmoeder regelmatig bezoekt. Om ze op deze manier te helpen met kleine leningen, praten over gezondheid enz. 1 van de vrouwen vertelde dat de leningen hun meer vrijheid geven en een smal inkomen. De jongere mannen onder de Masai zijn niet zo blij met deze ontwikkelingen. Maar ondanks dat zetten de vrouwen door. Echt respect!! Na de introductie en uitleg mochten we mee dansen en kregen we een ketting als blijk van dank. Toch mooi hoe me gastmoeder deze vrouwen hulp bied.

pa

Geweldig hoe daar met veel zorg koffie gebrand en gemalen wordt. Verser kun je het niet krijgen. Jammer dat je die verse koffie niet even geprobeerd hebt.....mmmm, als ik alleen al die foto's zie...
Dat je op één dag zoveel bijzondere dieren kunt zien, prachtig! Die microkredieten zijn echt een uitkomst in Afrika. Die jonge mannen daar moeten nog veel leren, met jaloers zijn komen ze niet verder. Nu is het langzaam afbouwen voor je; nog een gezegende tijd.

Met groet van pa

Travel Active vrijwilligerswerk

Hoi Tangi,

Wat schrijf je leuke verhalen en wat maak je veel mee, goed om te lezen!
Nog even en dan ben je alweer thuis, volgens mij zijn jou maanden omgevlogen.
We bellen je snel bij thuiskomst om je ervaringen te evalueren maar voor nu nog heel veel plezier gewenst!!!

Groetjes van het vrijwilligerswerk team Travel Active :-)